Advanced search
     

رؤية استشرافية لتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب الجامعات

[الملخّص]  [Abstract] 
Type Article
Author الخواجة، محمد مسعد إبراهيم. خبير، لغة فرنسية، الغربية.
Second author يونس، مجدي محمد. أصول التربية، كلية التربية، جامعة المنوفية.
الدهشان، جمال علي خليل. أصول التربية؛ عميد سابق، كلية التربية، جامعة المنوفية.
Varying form of title A forward-looking vision to enhance the intellectual security of university students [Article]
Pages ص ص. 429-468
Host Item Entry مجلة كلية التربية - جامعة المنوفية. ع. 2، ج. 2، يونيو 2022
Electronic Location النص الكامل (PDF)  PDF
Descriptors الامان  -  عمليات التفكير  -  الطلاب الجامعيون  -  دور الجامعة
Language of document Arabic
Country Egypt
هدف البحث إلى تكوين رؤية استشرافية لتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب الجامعات، وذلك من خلال التعرف على الإطار المفاهيمي للأمن الفكري وأهميته في الجامعات. اتبع البحث المنهج الوصفي لعرض أدبيات الرؤية الاستشرافية، وتشخيص واقع الأمن الفكري بالجامعات، ودور الجامعات في تعزيز الأمن الفكري لدى طلابها. تبين من هذا التحليل أن الأمن الفكري بالجامعات يعاني من الكثير من نقاط الضعف وبعض نقاط القوة، والقليل من الفرص والكثير من التهديدات التي تعوق عملها وتجعلها غير مهيأة للقيام بدورها في تعزيز الأمن الفكري، وبناء على ما سبق تم صياغة رؤية استشرافية لتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب الجامعات، وآليات تنفيذ هذه الرؤية الاستشرافية. (الملخص المنشور)
The aim of the current research is to form a forward-looking vision to enhance intellectual security among university students, by recognizing the conceptual framework of intellectual security and its importance in universities. It was found from this analysis that intellectual security in universities suffers from many weaknesses and some strengths, few opportunities and many threats that impede their work and make them unprepared to play their role in enhancing intellectual security, and based on the foregoing, a forward-looking vision was formulated to enhance the intellectual security of university students, and the mechanisms for implementing this forward-looking vision. (Published abstract)

PermaLink  Permalink:

 Reference Management Software:

Refworks Export to Refworks

EndNote Export to EndNote


 Share through social media:




Cite   (APA) Style Always review your references for accuracy and make any necessary corrections before using:
الخواجة، محمد مسعد إبراهيم. (2022). رؤية استشرافية لتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب الجامعات . مجلة كلية التربية - جامعة المنوفية. ع. 2، ج. 2، يونيو 2022. ص ص. 429-468 Retrieved from search.shamaa.org