Advanced search
     

أدوار أعضاء هيئة التدريس تجاه التنوّع الثقافي في جامعة نجران

[الملخّص]  [Abstract] 
Type Article
Author اليوسف، بشاير. ماجستير، أصول التربية، جامعة الملك سعود.
Second author المطيري، عبد الله حمد عبد الله. أصول التربية، جامعة الملك سعود.
Varying form of title Roles of faculty members towards cultural diversity at Najran University [Article]
Pages ص ص. 153-182
Host Item Entry مجلة كلية التربية في العلوم التربوية. مج. 46، ع. 4، 2022
Electronic Location النص الكامل (PDF)  PDF
Descriptors جامعة نجران (السعودية)  -  اعضاء هيئة التدريس الاكاديمي  -  التنمية الثقافية
Language of document Arabic
Country Egypt
هدفت الدراسة إلى التعرف على أدوار أعضاء هيئة التدريس التعليمية والأخلاقية والاجتماعية تجاه التنوع الثقافي في جامعة نجران. وتم استخدام المنهج الوصفي المسحي والاستبانة أداةً لجمع البيانات، وقد طُبقت على عينة مكونةّ من (302) عضو هيئة تدريس في جامعة نجران, وأظهرت النتائج أن أدوار أعضاء هيئة التدريس التعليمية والأخلاقية والاجتماعية تجاه التنوع الثقافي في جامعة نجران تمارس بدرجة عالية جدًا، وأن درجة موافقتهم على أهم المعوقات التي تواجههم في ممارسة هذه الأدوار قد جاءت بدرجة عالية، وقد تمثلت أهم هذه المعوقات في الخشية من الخوض في مواضيع اجتماعية وثقافية مع الطلبة، وندرة الأنشطة الجامعية التي تعنى بالتنوع الثقافي، في حين تمثلت أهم المقترحات التي يرون أنها ستساعدهم في ممارسة أدوارهم في توعية أعضاء هيئة التدريس بأهمية التنوع الثقافي، وإقامة الملتقيات الثقافية داخل وخارج الجامعة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أدوار أعضاء هيئة التدريس طبقًا لمتغير الجنس تُعزى لصالح الإناث، وطبقًا لمتغير التخصص الأكاديمي تُعزى لصالح أعضاء هيئة تدريس التخصصات الإنسانية، وأنه لا توجد ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير الرتبة العلمية. وبذلك أوصت الدراسة بالتأكيد على أهمية دور أعضاء هيئة التدريس في تعزيز تقبل الطلبة للتنوع الثقافي، واهتمام الجامعة برصد احتياجات الطلبة المتنوعون ثقافيًا وإقامة الأنشطة والفعاليات المختلفة التي تساهم في تعزيز ثقافة التنوع والقيم المتصلة بها. (الملخص المنشور)
The study aimed at identifying the educational, moral, and social roles of Najran University’s faculty members towards its cultural diversity. The data collected from participants totaling (302) using surveys. The results yielded that educational, moral, and social roles have been largely practiced by university’s faculty members. However, several obstacles were identified preventing faculty members from practicing such roles. Firstly, the hesitation some faculty members held when initiating social or cultural conversations with students. Secondly, little-to-nothing student clubs that explored cultural diversity. Therefore, an appropriately designed cultural awareness programs, participation in relevant forums, and utilization of new culturally diverse teaching methods came out as suggestions to overcome those obstacles. Additionally, female faculty members were statistically more inclined than males to practice cultural diversity. Similarly, faculty members who specialized in humanities had more positive attitude towards cultural differences. Last, there was no statistical difference attributable to academic rank. The study emphasized the role of Najran University in enhancing the students’ acceptance of cultural diversity. In addition, the significance of monitoring the need of culturally diverse students and promoting the participation in on-campus clubs that contribute to the fulfillment of the students’ needs and related values. (Published abstract)

PermaLink  Permalink:

 Reference Management Software:

Refworks Export to Refworks

EndNote Export to EndNote


 Share through social media:




Cite   (APA) Style Always review your references for accuracy and make any necessary corrections before using:
اليوسف، بشاير. (2022). أدوار أعضاء هيئة التدريس تجاه التنوّع الثقافي في جامعة نجران . مجلة كلية التربية في العلوم التربوية. مج. 46، ع. 4، 2022. ص ص. 153-182 Retrieved from search.shamaa.org