Advanced search
     

فعالية برنامج علاجي سلوكي للتخفيف من التبول اللاإرادي لدى الطفل المتمدرس

[الملخّص]  [Abstract] 
Type Article
Author جربي، عائشة. مخبر وسائل التقصي والعلاجات النفسية، جامعة محمد بن أحمد وهران 2، الجزائر
Second author مكي، محمد. مخبر وسائل التقصي والعلاجات النفسية، جامعة محمد بن أحمد وهران 2، الجزائر.
Varying form of title The effectiveness of a behavioral program to reduce bedwetting in a schooled child [Article]
Pages ص ص. 516-532
Host Item Entry مجلة روافد للدراسات والأبحاث في العلوم الاجتماعية والإنسانية. مج. 5، ع. 2، ديسمبر 2021
Electronic Location النص الكامل (PDF)  PDF
Descriptors البرامج التدريسية  -  التدريس العلاجي  -  الارشاد السلوكي  -  طلاب المدارس الابتدائية  -  الاطفال
Language of document Arabic
Country Algeria
يهدف هذا البحث الى معرفة فعالية العلاج السلوكي في التخفيف من التبول اللاإرادي لدى الطفل المتمدرس ولتحقيق هذا الهدف تم إستخدام المنهج الشبه التجريبي و الإستعانة بمجموعة من الأدوات تمثلت في المقابلة العيادية والملاحظة تم تطبيقها على حالتين (طفلين متمدرسان بمؤسسة محمد بلوزداد سيدي أمحمد بن علي غليزان يعانيان من التبول اللاإرادي). وقد تم التوصل في الأخير إلى أن البرنامج العلاجي المقترح القائم عللا العلاج السلوكي ذوا فعالية في التخفيف من التبول اللإرادي لدى الطفل المتمدرس، وفي ضوء هذه النتائج إقترحنا مجموعة من التوصيات أهمها: ضرورة التكفل النفسي بالأطفال المتمدرسين في الأطوار الإبتدائية. (الملخص المنشور)
This research aims to find out the effectiveness of behavioral therapy in reducing involuntary urination in the schooled child. To achieve this goal, a semi-experimental approach has been used. A set of tools represented in the clinical observation interview was applied in two cases (two children studied at the Mohammed Bluesdad Sidi Ahmed Bin Ali Glizan Foundation suffering from voluntary urination), It has finally been concluded that the proposed treatment program based on behavioral therapy is effective in reducing administrative urination in the child studying, In the light of these results, we have proposed a set of recommendations, the most important of which are: the need for psychological care for children studying at the primary levels. (Published abstract)

PermaLink  Permalink:

 Reference Management Software:

Refworks Export to Refworks

EndNote Export to EndNote


 Share through social media:




Cite   (APA) Style Always review your references for accuracy and make any necessary corrections before using:
جربي، عائشة. (2021). فعالية برنامج علاجي سلوكي للتخفيف من التبول اللاإرادي لدى الطفل المتمدرس . مجلة روافد للدراسات والأبحاث في العلوم الاجتماعية والإنسانية. مج. 5، ع. 2، ديسمبر 2021. ص ص. 516-532 Retrieved from search.shamaa.org